vvnk_hoofd

Kunstenaars & fabrieken

Korte beschrijvingen

De hieronder vermelde kunstenaars en fabrieken worden beschreven in de publicatie 'Vernieuwing & Bezinning'. Deze is in 2004 uitgegeven door het Drents Museum en Waanders Uitgevers (sinds enkele jaren WBOOKS) in samenwerking met de SSK 1900 en de financiële steun van de VVNK 1900. De beschrijvingen zijn met toestemming overgenomen uit deze publicatie. Auteur: Jan Jaap Heij, (inmiddels oud-)conservator Drents Museum.
Deze beschrijvingen worden in de loop van de tijd aangevuld met korte monografiën over kunstenaars die niet in deze publicatie beschreven zijn.

De totale lijst met kunstenaars is als pdf document te openen en op te slaan.

Raadpleeg alfabetische namenlijst of afbeeldingenlijst of zoek met 1 woord in

kunstenaarslijst kunstenaarsbeschrijving

namenlijst | afbeeldingenlijst

Beschrijving per kunstenaar/fabriek

vorige | volgende

Dit artikel (van de hand van Jan Jaap Heij) is met toestemming van de rechthebbenden (Drents Museum en uitgever WBOOKS BV) ontleend aan het boek 'Vernieuwing & Bezinning' dat niet meer zal worden herdrukt.

63. Hijner, Arend
(Arnhem 1866 - 1916 Den Haag)
schilder, tekenaar, graficus
Omdat zijn vader, die werkzaam was als technicus in de ijzerindustrie, vaak van baan wisselde, bracht Hijner zijn jeugd op diverse plaatsen in Nederland en Duitsland door. Van 1879 tot 1880 leerde hij voor 'zandvormer' in Enschede, maar omdat hij niet goed tegen de hitte in gieterijen kon werd hij in 1881 in de leer gedaan bij een decoratieschilder in Hilversum. Daarnaast kreeg hij hier tekenles van Leon Schulman. Vervolgens mocht hij naar de academie in Den Haag gaan, waarna hij zijn opleiding afrondde aan de academie van Antwerpen. Vanaf 1887 probeerde hij, met toenemend succes, als schilder van stillevens en genretaferelen in zijn levensonderhoud te voorzien, achtereenvolgens in Hilversum, Deventer en Den Haag, in welke laatste stad hij in 1896 lid werd van Pulchri Studio. Inmiddels bezat hij ook een huis in Wemeldinge op Zuid-Beveland, waar hij het grootste deel van het jaar doorbracht. Hij schilderde hier vooral scènes uit het dagelijks leven van de Zeeuwse bevolking, waarmee hij veel succes had, ook in het buitenland. Om zijn kinderen naar een goede school te kunnen laten gaan, verkocht hij in 1900 het huis in Wemeldinge en vestigde zich weer in Den Haag. Zijn onderwerpen ging hij sindsdien vooral in Noord-Brabant zoeken, waar hij onder meer in Heeze werkte. Dankzij zijn Brabantse taferelen kreeg hij in 1903 een Koninklijke Subsidie. In 1905 kocht hij in Best als investering drie boerderijen, waarvan hij er één als atelierwoning voor zichzelf inrichtte. Hier zou hij, tot aan zijn plotselinge overlijden op nog maar 49-jarige leeftijd, ieder jaar enige maanden doorbrengen om er studies en schetsen van het boerenleven te maken, die hij, weer terug in Den Haag, in vlotte, brede penseelstreken en warme, heldere kleuren op het doek vastlegde.


vorige | volgende


View Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900 - LinkedIn Group

wijzig lettergrootte

 


koning

Konings Kunst
van Parijs tot de Veluwe,
(auteur Elizabeth Yates)
Schaffelaarsreeks nr. 45,
Uitgave Koninklijke BDU Uitgevers B.V., Barneveld, 2008

essers

Bernard Essers
1893-1945

(auteurs Piet Spijk &
Annemarie Timmer)
Uitgave Drents Museum en Waanders Uitgevers, 2008

moulyn_pub

Simon Moulijn
1866-1948

(auteurs Erik Ariëns Kappers,
Maarten Bunt,
Jan Jaap Heij)
Uitgave Drents Museum, Dordrechts Museum, Goltziusmuseum,
1979